تبلیغات
خارج از گود - متن کامل سخنان نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در محضر رهبرانقلاب
خارج از گود
**** یکی تیشه بگیرید پی حفره زندان **** چو زندان بشکستید همه شاه و امیرید ****

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

متن کامل سخنان نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در محضر رهبرانقلاب

چند روز پیش هزاران نفر از دانشجویان دانشگاه های کشور با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار سایت تحلیلی خبری دانشجویان مستقل، در این دیدار نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در محضر رهبر انقلاب اسلامی سخنانی ایراد کرد.

                                                                   

محمد افکانه بخشی از متن زیر را به دلیل کمبود وقت قرائت کرد که متن کامل آن در ذیل منتشر می‌شود:

 آقای خامنه ایی سلام، می خواهیم برای یکبار هم شده همانگونه که می خواهید صدایتان کنیم. همانگونه که در نجوای شبانه مان حضورتان را تا ظهور طلب می کنیم.

   گفتمان انقلاب اسلامی بر مدار استقلال، آزادی  و جمهوری اسلامی که در تعریف تازه و عمومی از انسان ، تمدن و حیات سعادتمند فردی و جمعی ریشه دارد،  علاوه بر به چالش کشاندن گفتمان های ماتریالیستی شرق و غرب، فصل نوینی را در احیای تمدن اسلامی – ایرانی و رشد بیداری مذهبی در میان جوامع اسلامی پدید آورد و در مقابل اضمحلال دولتهای فاشیستی شرق و پلیارشیک غرب با طرح حکومت مردم سالاری دینی، گام  نخست از مراحل 5 گانه تحقق اهداف نهضت اسلامی را برداشت، گام دوم یعنی هندسه عمومی جامعه اسلامی نیز با تحقق اهداف نهضت اسلامی و ایجاد ساختارهای آن پی ریزی  گردید و سبب شد که امروز با محوریت ایدئولوژیک گفتمان مهدوی و گفتمان صهیونیستی، دو جبهه معارض و معاند،  شامل انقلاب اسلامی و استکبار در پهنای گیتی صف بندی نمایند، که از ابتدای انقلاب نیز جریان معارض، با استراتژی هایی چون فروپاشی سخت افزاری در گام نخست و بعد با استحاله نرم افزاری و سپس با جلو گیری از اقتدار ملی، امروز با ایستادگی، نظامی مردمی روبروست که با ایمان به وعده صادق الهی  "ان تنصرو و الله ینصرکم"  هر روز مصمم تر،  مسیر صعود و پیشرفت را می پیمایند و هر لحظه عرصه را بر غرب و استکبار تنگ تر می کنند و اینک پس از گذشت سی سال هم چنان مهمترین رسالت و مسئولیت نظام،  عینیت بخشیدن به ا یده مردم سالاری دینی در زندگی مردم است تا ضمن استحکام پایه های نظری نظام در داخل، جایگزینی جدی برای زندگی انسان ها در برابر نظام های  لیبرال،   به جهان بریده از سرمایه داری عرضه نماید تا ان شا الله گام سوم یعنی  دولت سلامی نیز محقق گردد.
اما شوربختانه نزدیک به 16 سال از عمر نظام در راستایی سپری شد که چندان با اهداف اولیه سازگاری نداشت، توجه به مدل های توسعه غربی در سطح کلان،  پیامد های مهمی با خود داشت که نباید تصور نمود که آثار آن به همان 16 سال محدود می شود برتری ارزش های مادی بر ارزش های معنوی، به حاشیه رفتن ارزش های محوری مانند عدالت،  رشد فرد گرایی و منفعت محوری،  رشد گرایشات سکولار در محیط های نخبگانی و... و در یک کلام تحول در ارزشهای اساسی جامعه به نفع غربی شدن در فکر و اندیشه و به انزوا رفتن فکر و مدل اسلامی از مهمترین پیامد های الگوی غربی در آن سال هاست .

نتایج انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری تنها صحنه پیروزی یک فرد نبود،  بلکه عرصه پیروزی گفتمان انقلاب اسلامی و راهبرد بازگشت به خویشتن و تحقق شعار خود باورانه "می شود، می توانیم" و تبلور خواست و اراده ی مردم،  در رای،  به حاکم شدن پارادایم عدالت بر ساختارهای سیاسی،  اقتصادی  و  فرهنگی کشور و غلبه جمهوری عدالت بر دیکتاتوری فساد بود و اینک که عدالت در عرصه ی اجتماعی؛  مطالبه مردم و در عرصه سیاسی؛ شعار دولت است با چالش هایی در عرصه نظر و بایسته هایی در حوزه عمل روبرو است.

چالش های نظری  :
نخست : عدم رجحان عدالت بر سایر ارزش ها : اگر نظام مردم سالاری دینی و مدل پیشرفت اسلامی – ایرانی را به مثابه یک گفتمان در نظر بگیریم عدالت در حکم ارزش مرکزی و ارزش  برتر این گفتمان است و سایر مفاهیم در ارتباط با آن معنا می شوند، در تبیین و توضیح بر مبنای آن صورت بندی می گردند. عدالت در نظام سیاسی اسلامی ایران بر خلاف نظام های لیبرال دمکراسی  اساس  مشروعیت و حقانیت و پایه ی کار آمدی و توسعه یافتگی است .
عدالت به عنوان جوهر ارزش های فردی و اجتماعی انسان و بخش  تفکیک نا پذیر آزادی ، پیشرفت؛ توسعه و استقلال در  نگاه دینی با دو مفهوم دیگر در هم تنیده است یکی عقلانیت و دیگری معنویت .
عقلانیت از این رو که اگرعقل و خرد در تشخیص مصادیق عدالت به کار نرود ، نتیجه اش اشتباه و گمراهی در عمل است و البته در این معنا عقلا نیتی مورد توجه است که با تحول و تغییر در تضاد نباشد بلکه تابع خرد بودن، باید منشا تحول و مبدا حرکت باشدو معنویت به معنای پرهیز از دنیا زدگی و ارزش زدایی ، تلاش برای توسعه براساس معیار های دینی در عرصه اجتماعی از ملزومات تحقق این مهم است . که  تجربه ی تلخ دوره پس از جنگ تحمیلی در مدیران عصر کارگزاران و 8 ساله معطوف به آن- موسوم به اصلاحات- خود از ضرورت های نوسازی معنوی برای یک باز تعریف تئوریک مفهوم عدالت است.
دوم ؛ عدم نگاه تک ساحتی به عدالت :
شاخصه اصلی عدالت، جامعیت و فراگیری آن است که ریشه در متون دینی و سلوک پیشوایان شیعی خصوصا عدالت علوی دارد که در این ماه در محراب  کوفه به خون می نشیند. و در آن تاکید بر توزیع متناسب و عادلانه ثروت و قدرت و منزلت مورد توجه بوده است .
اصولا محدود کردن ظرفیت جامع و همه جانبه عدالت به عدالت اقتصادی و فرو گذاری از ابعاد فرهنگی، حقوقی و رسانه ای عدالت در واقع محدود کردن خود عدالت است که این مسئله ضمن منافات با روح عدالت سبب ایجاد نابرابری های اجتماعی درعرصه حیات جمعی می گردد، که کشورهای سوسیالیستی قبل از فروپاشی شوروی نمونه ای از این تلقی ازاین عدالت هستند.
بایسته های عملی                                                                                       
1-قوه ی مجریه باید کانون عدالت گستری و مبارزه با مظاهر بی عدالتی باشد.
در جمهوری اسلامی علیرغم تفکیک قوای نسبی، قوه مجریه به دلیل تمرکز فرصت ها و انباشت امکانات و به سبب برخورداری ازظرفیت اجرایی وتوانمندیِ تصمیم گیریِ راهبردی، در حوزه ی فرهنگ، اقتصاد و سیاست مرکز ثقل کارآمدی نظام است و با نقش آفرینی بی بدیل در توزیع قدرت وثروت و منزلت ازمجموع قوای مقننه و قضائیه درگسترش عدالت  و تغییر در شکاف های اجتماعی- سیاسی توانایی بیشتری دارد. اگرچه بیشتر از سایر قوا می تواند بسترساز فساد و تبعیض باشد، فزون تر نیز، قدرت منزه کردن چهره کشور از آلودگی ها را دارد وخوشبختانه امروز با تلاش دلسوزان انقلاب و خواست مردم،  دولتی بر سر کار است که شعارش عدالتخواهی است و قاطبه سیاست ها،  روندها وکارگزارانش در نظر و عمل  همسو با این شعار هستند. اما چه کنیم، که دلمان از،  دست چپ و راست رئیس جمهور خون است. آخر مگرمی شود از عدالت، مبارزه با اشرافی گری،  ویژه خواری  و زیاده خواهی دم زد،  اما به افرادی با سوابق نه چندان روشنِ  قضائی وحتی دارای برخی جرائم ثابت شده  اعتماد نمود و بالاترین ظرفیت های اجرایی را به آنان سپرد. و حتی بنا بر اخبار واصله تمام قد جلوی بررسی پرونده اش درمقابل دستگاه قضائی ایستادگی نمود!  و یا تمام اعتبار و حیثیت خو را به پای کسی ریخت که مکرراً  با طرح مسائل شاذ، نا بجا و عموماً خرد گریز، در متن مسائل مهم داخلی و بین المللی حاشیه هایی هزینه زا  و پررنگ تر از متن پدید می آورد و نابخردانه سبب اختلاف و سر خوردگی میان حامیان نظام میشود .
جناب آقای احمدی نژاد بدانند،  فراز بلند 2خرداد76 وحماسه های سوم تیر 84 و22خرداد 88 ثابت نموده است که ملت با کسی عهد اخوت دائمی نبسته است. و از ایشان خواستاریم برای پاسداشت عدالت و در اوج ماندن این گفتمان با حل مسایل فوق ، غبار  را از دولت بزدایند و  بدانند که هم چون گذشته،  پشتوانه وآرای مردمی روسای جمهوری تا زمانی پابرجاست که در خط امام ،گفتمان انقلاب ومنویات  ولایت فقیه حرکت کنند.
2- مردمی کردن دولت، نه دولتی کردن مردم
در مقایسه ابعاد گوناگون زندگی اجتماعی، ملت ایران در بعد سیاسی و امنیتی پیشرفته تر از سایر ابعاد است، بطوریکه در این عرصه ها قدرت نخست در منطقه می باشیم. که بی شک مردمی بودن این وجوه با مظاهری چون  30 انتخابات کشور با مشارکت تا نصاب 85 درصد و پیروزی دفاعی در بزرگترین چالش پس از انقلاب در صحنه دفاع مقدس، دلیل عمده این پیشرفت هاست، اما در عرصه اقتصاد که از کارآمدی کمتری برخورداریم مشارکت مردم در آن حداقلی است.  انقلاب اقتصادی،  یعنی ابلاغ سیاست های  اصل 44 قانون اساسی زمینه مهمّی است که تا کنون از آن به نحو احسن بهره مند نشده ایم. و البته هدفمند کردن یارانه ها به عنوان رویکردی در همین راستا، ضرورت به شناسایی بیشتر، در افکار عمومی و دقت فراوان در اجرا دارد که می تواند اقدامی استراتژیک برای تحقق عدالت توزیعی، در کشور گردد و مقوله ای است که نیاز جدی به انسجام درونی کشور برای اجرای آن وجود دارد.
3- زمینه سازی برای عدالت رسانه ای :
داوری افکار عمومی یک ملاک جدی برای تحقق عدالت در حکومت،  میزان رضایت عمومی محور قضاوت درباره موقعیت نظام در زدودن چهره ی زشت تبعیض،  فساد و ویژه طلبی است. بدین ترتیب افکار عمومی به مثابه نبض عدالت نقش اساسی در پایدار ماندن گفتمان عدالت دارد، ذائقه سازی برای افکار عمومی در راستای گفتمان عدالت، کارویژه اصلی رسانه ها بخصوص رسانه ی ملی است. ارائه تصویری دقیق از سراسر کشور بر صحنه تلویزیون و نه تصویری تهرانیزه  و شمیرانیزه شده، طرح مطالبات مستضعفین جامعه و حامیان  اصلی انقلاب،  ساخت فیلم ها و سریال ها با مضمون عدالت که به جرات می توان گفت که در پنج سال اخیر به تعداد انگشتان دست نیز شاهد تولید چنین آثاری نبوده ایم.  فرهنگ کردن سبک زندگی اسلامی- ایرانی مبتنی بر انگاره های دینی و جلوگیری از به حاشیه رفتن مطالبات اصلی مردم که به طور مثال تمرکز بیش از حد رسانه ملی بر مسائلی چون فوتبال که خود عاملی برای  هدر رفت منافع ملی و تقویت شکاف فقر و غنا در کشور است،  می باشد.
از دیگر مسائل در حیطه فرهنگ رسوخ نوعی لیبرالیزم  و   وادادگی فرهنگی در راهبران حوزه ی سینما و تئاتر است، که با ظرفیت سازی برای جریان معارضِ جبهه فرهنگی انقلاب،  سرعت نوسازی در این عرصه را به شدت کُند کرده است، که به تعبیر ما دلیل اصلی این موضوع،   تفاوت نوع نگاه سیاست گذاران این عرصه در دولت،  با گفتمان انقلاب و نظام در اثر بخشی هنر می باشد و به نظر می رسد اعتقاد به توانمندی جبهه فرهنگی انقلاب و تولید آثاری چون سریال یوسف پیامبر (علیه السلام) که اثری با ظرفیت های بین المللی بالا و تمام ویژگی های هنر اسلامی است، در میان آقایان وجود ندارد.
4- تقویت و روزآمد کردن  نهادهای نظارتی درون سیستمی:
یکی از راهکارهای اصلی تحقق عدالت مبارزه ی بی امان قاطع و همه جانبه با ریشه ها و مظاهر فساد اقتصادی و سیاسی از سوی حاکمیت است.که این امر مستلزم عزم جدی مسئولین و روزآمد کردن و تقویت سازوکارهای نظارتی در مجلس و قوه ی قضائیه می باشد. امر مقدس عدالت گستری و ریشه کنی مظاهر تبعیض و فساد توام با دشمنی ها و سختی های فراوانی است و از سمت باندهای قدرت و ثروت هزینه های سیاسی واجتماعی و حتی انسانی بسیاری بر کسانی که در این عرصه نه تهدید و تطمیع می شوند و نه در تحمل دشواری ها شانه خالی می کنند تحمیل می شود. بنابرین در دستگاه قضا افرادی بایست رسالت این امر خطیر رابپذیرند که از عزم و اراده ی پولادین و استقامت پایان ناپذیر و شجاعت و قاطعیت برخوردار باشند وگرنه تلاش ها و کوشش ها در این عرصه رنگ می بازد، که بی شک بخشی از ضعف در تحقق عدالت ناشی از  ضعف در اراده و رویارویی شجاعانه با این مسئله است.
 یقینا با اعمال مدیریت قوی در بدنه قوه قضاییه و به کارگیری همه حوزه ها در راستای اهداف این قوه برای محقق کردن عدالت و در جهت شتاب بخشیدن به اقدامات مثبت صورت گرفته در سال گذشته و با ایجاد ساخت هایی نو و استفاده از تمام ظرفیت ها می توان بعضی از ایرادات مطروحه در مورد دستگاه قضا از جمله :
 1 ) عدم وجود اراده ی جدی برای برخورد با مفاسد در برخی از بدنه این قوه،
2 ) وجود دلال مآبی افراد سود جو و پیوند خورده با باند های ثروت و قدرت ،
3 ) تاثیر پذیری از گروه ها و جریان های سیاسی ،
4 ) ضعف تخصص و بنیه علمی ناکافی در برخی قضات
 را به سرعت مرتفع نمود.
5-  انسجام درونی در اجزای نظام
 حرکت به سمت مدل بومی توسعه و عدالت با سمت و سوی متفاوت از گذشته نیاز به تحولی جدید و اساسی دارد. از آنجایی که پیش نیاز هر تحولی وحدت درونی است لذا یکی از ارکان مدل پیشرفت و عدالت "انسجام درونی "  بر مبنای فکر اسلامی است. انسجام درونی به این معنا که،  همه مسولین حل مسائل اصلی کشور را،  فارغ از دسته بندی های سیاسی اولویت خود قرار دهند.  سران قوا بجای آنکه اختلاف دیدگاه و احیاناً سیاسیت های خود را در تریبون های رسمی و در بطن جامعه طرح کنند از طریق مجاری پیش بینی شده قانونی و یا در جلسات مشترک حل و فصل نمایند.
و متاسفانه شاهدیم که برخی مسولین کشوری با عدم درک فرصت تاریخی که امروز در شرایط حساس داخلی و بین المللی در اختیار آنان قرار گرفته و به جای آنکه مردم،  خواسته ها و تقاضاهایِ آنان را مدار حرکت و نقطه ثقل افکار و افعال خویش قرار دهند ، از همینک ماراتن انتخاباتی 3 ساله را آغاز نموده اند که این رویکرد آفتی بزرگ به اعتماد رهبری و مردم است.  افرادی که چنین رفتار می کنند بدانند که با دست قاهر اللهی،  ملت اجازه نخواهند داد که آنان به اهداف خویش  برسند.
6- عمل کردن جنبش دانشجویی به وظیفه خویش
نهال انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه های کشور،  با درایت و دورنگری امام بزرگوار در حساسترین لحظات انقلاب ریشه دوانید و به ثمر رسید،  و در طول سالهای متمادی با توصیه های حکیمانه ی جنابعالی آبیاری شد. امروز با گذشت بیش ازسه دهه از آن دوران، ارزش این نهال انقلابی، اسلامی و دانشجویی، همچنان پا برجاست. جنبش دانشجویی مسلمان به عنوان نماینده دانشگاهیان، یعنی موتور محرک و پیشرانه عرصه علم و معرفت که با اعتقاد راسخ به حاکمیت، در مقابل حکومت گفتمان انتقادی را صورت می بخشد. با حل پارادوکس های ظاهری بین آرمان گرایی _ مصلحت سنجی و نظریه پردازی و عمل گرایی –  با گوهره ی استقلال خویش که به سبب دور بودن از روابط اقتصادی و مناسبات سیاسی قدرت، جهت گیری اش به منافع ملی نزدیک تر و صادقانه تر است. با رصد به هنگام فضا با تکیه بر تکلیف محوری خویش، فریاد حق طلبی و عدالتخواهی سر می دهد و در بزنگاه های تاریخی از تمام ظرفیت سیاسی اجتماعی خود سود می برد. از این رو جریان های سیاسی مشکوک که با انحرافی آشکار از خط امام و رهبری وگفتمان اصولگرایی سعی دارند هم چون دوره اصلاحات از گرده جنبش دانشجویی سواری بگیرند بدانند که این یک خیال خام است.
جنبش دانشجویی در سال گذشته تحصیلی همیّت، استقلال، آرمان خواهی و درایت خود را در مطالبه عدالت به بلوغ رسانید، که مصادیق آن در گذار از،  پس لرزه های جریان فتنه در دانشگاه ها  و به ثمر رساندن ماراتن دانشگاه آزاد، بر کسی پوشیده نیست.  لیکن کوته نظری و بی انصافی عده ای قلیل در بدنه قوای مقننه و قضاییه در واکنش به تجمع حماسی1 تیر، مقابل مجلس از سوی جنبش دانشجویی قابل گذشت نیست. نمایندگانی که گستاخ و دریده گو خواندن منتقدین را از رئیس خود به خوبی آموخته بودند، وقاحت را به اوج رسانیده و خواستار بررسی اصالت خانوادگی تجمع کنندگان شدند. قانون دانان،  قانون شکنی در قوه قضاییه که سعی کردند خشم خود را با انتصاب این حرکت صادق، قانونی و خودجوش به جریانی انحرافی از بدنه دولت،  فرونشانند، تا به خیال خام خود با ارعاب و احضار دانشجویان به دادگاه، ایشان را در مسیر پرهزینه مطالبه عدالت، سست کنند و چه خیال باطلی که ما تا آخر ایستاده ایم.
در سال همت مضاعف ، کار مضاعف دانشجویان می خواهند بدانند متولیان اموزش عالی در کشور، شامل وزارتین علوم و بهداشت، که عَلَم پیشرفت را در دهه عدالت و پیشرفت بر دوش دارند، برای اسلامی کردن علوم و علی الخصوص علوم انسانی چه اندیشیده اند؟ جهت گیری های غیر اسلامی در محتوای علوم انسانی و غیر انقلابی در در انتقال دهندگان این مفاهیم، ظرفیت حداقلی را در جهت بهره برداری نظام از علوم انسانی پدید آورده است که متاسفانه حرکت جامعی در حل این معضل مشاهده نشده است.   
در پایان خالصانه اعلام میداریم: 
ما با حضرتعالی به‌عنوان وصیّ امام امت(ره) و نایب امام زمان(عج) تجدید بیعت کرده‌ایم و تا بذل جان در راه اجرای فرامین شما ایستاده‌ایم؛ همان‌گونه که پیش از این درباره‌ی امام امت(ره) بوده‌ایم و بسیارند هنوز جوانانی که عشق به اسلام و شوق رضوان حق، آنان را در میدان انقلاب نگه داشته است؛ با همان شوری که پیش از این داشته‌اند‌.‌ خدا شاهد است که این سخن از سر کمال و صدق و از عمق قلوب همان جوانانی سرچشمه گرفته است که در تمام این هشت سال بار جنگ را بر شانه‌های ستبر خویش کشیدند. ما به جهاد فی سبیل‌الله عشق می‌ورزیم و این امری است فراتر از یک انجام وظیفه‌ی‌ خشک و بی‌روح. این سخن یک فرد نیست؛‌ دست جماعتی عظیم است که به‌سوی حضرت شما دراز شده تا عاشقانه بیعت کند.‌
بسیارند کسانی که می‌دانند شمشیر زدن در رکاب شما برای پیروزی حق، از همان اجری در پیشگاه خدا برخوردار است که شمشیر زدن در رکاب حضرت حجت(عج)، و نه تنها آماده،‌ که مشتاق بذل جان هستند. سرِ ما و فرمان شما.

حضرت آقا، از آخرین دیدار فرزندانتان، اعضای اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور با مولایشان نزدیک به 6 سال می گذرد. خواهشمند است جمع اعضای این اتحادیه را به حضور خود بپذیرید تا کلامتان جانمان از سستی و رخوت بشوید تا انشالله با توان و اثری مضاعف پرچم دار ولایت در صحن مقدس دانشگاه باشیم.

والسلام و علیکم و رحمه الله و برکاته

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : حسین شادزی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • به نظر شما نتایج گفت و گو های ایران با 5+1 چه خواهد بود؟




نویسندگان

مترجم سایت

وضعیت آب و هوا

فید خوان rss reader

« ارسال برای دوستان »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

Powered by ParsTools

حدیث روز

free counters
This code show pagerank by parstools.com